Geng (s)

Tuesday, April 3, 2012

Kasihan Seorang Perempuan

Assalamualaikum

kasihan seorang perempuan.

diam-- dia lemah.
lantang-- nampak salah.
mesra-- dia sundal.
pasif-- suami gatal.

kahwin-- "bila beranak?"
tak kahwin-- pasti digelak.
berzuriat-- xcukup sempurna.
tak berisi-- lagi dikata.

berhijab-- tak cukup labuh.
tanpa tutup-- lagilah heboh.
setia-- dimadu sana sini.
curang-- dicanang keji.

terlalu cinta-- dimain2kan.
terlalu berjaga-- dimarah2kan.
sering nangis-- rimas selalu.
mata kering-- dipanggil batu.

orang mendosa-- yang salah perempuan.
bila pahala-- lelaki diagungkan.
buat betul-- pelbagai dipersoal.
buat silap-- sekampung berbual.

aduhai--
betapa kasihan;
betapa kasihan.

*pause*

kadang2 bila aku baca status2 chauvinist di fesbuk, aku rasa macam hendak komen dan maki selalu. aku tidaklah seorang anti lelaki, jauh sekali seorang feminis. aku cuma keadilan dalam pertimbangan.

baca status2 'jantan konon2' ini buat aku hendak muntah. beri nasihat itu ini pada wanita tapi dia sendiri melakukan perkara2 yang menjadikan perbuatan wanita yang dikata itu suatu fenomena.

contoh:
bersinis tentang perempuan bergambar tidak sopan.
SENDIRI ada gambar dalam kelab malam sama perempuan.
bertegas tentang aurat perempuan dan berkeras tentangnya.
SENDIRI cuma bergaul dengan mereka2 berkain atas peha.

apa cerita?

apa yang aku nampakkan,
zaman ini--
untuk menjadi perempuan yang diterima--
seorang perempuan perlu bertanya.

"abang hendak saya jadi apa?"

hakikatnya;
kalau tanya pada singa,
mestilah laparnya pada daging.
kalau tanya pada serama,
mertilah laparnya pada emping.

soalnya wahai perempuan--
"adik hendak jadi apa?"

kalau hendak jadi lauk,
masaklah tubuh sampai semerbak.
kalau hendak jadi ilmu,
lakarlah tubuh bertulisan berselerak.

kita yang pilih kita siapa.

*pause*

wahai perempuan.
semua jenis perempuan telah pernah aku jadi.
semua jenis perempuan--
DEMI diterima lelaki.

apa untungnya?
hati yang mati.
jiwa yang lari.

sudah2lah tu, wahai perempuan.
kasihankan diri kita.
sayangkan diri kita.

simpankan--
setiap kasih setiap cinta setiap rasa setiap manja--
pada seseorang bernama suami.

kerana--
selagi KITA tak terima diri ini;
selamanya kita saham yang rugi.
berhenti.

berhenti puaskan satu dunia.
berhenti--
dan buat APA yang kita SENDIRI rasa kita bahagia.

*pause*

kasihan.
kasihan seorang perempuan.
tapi menguntungkan.

kerana--
dibilang lemah, salah, sundal, gatal.
digelak, dimain, dimarah, ditujal.

kalau cuma dia senyum dan redha sabarkan--
berkecai semua--
berjemput ke syurga.

#wanita :)







p/s : aku tersangatla tacing baca nie 


♥ With love by Nazeyra ♥

15 love(s):

lieynanilaz said...

dik...akak pun tacing nih!!

memang kesian...huhuhu.

Papa Mifz said...

huhuhuhu...

Umie Naziera said...

wanita ni mulia tp sllau dipndang rendah :'(

Rtp Farra Arisha said...

believe in women can be everything they wanna be!

Diana said...

kan umi kan.. touching jugak.. wanita selalu dipersalahkan.. -,-

sabry oppa said...

hehehehe... nice sangat entry ni...

like :) like :)

p/s : tq sebab sudi singgah blog sabry oppa yang x sberape ni...

blog anda memg superb ! sabry oppa tak tipu..

pink2 gitu.. wane feveret sabry oppa jugak....

hehehehe

LYAfrina said...

erm... apakan daya kan....

syahirooAhmad said...

Wanita- anda terlalu sempurna..

sifat2 yang baik yang ada pada anda itu membuatkan anda juga terlalu istimewa dimata lelaki .. :)

Lelaki juga pernah melaluinya. mungkin tak secekal dan setabah wanita.. ^^

Umie Naziera said...

@lieynanilazsama la kita akak :'(

Umie Naziera said...

@Rtp Farra Arishayess,we,women,are stronger than we know :)

Umie Naziera said...

@Dianammg kena sesangat dgn kita yg sedang tacink nie..hukhuk

Umie Naziera said...

@sabry oppaharhar,oppa puji lebih2 lak..nah 50 sen ^^

Umie Naziera said...

@LYAfrinakita mmg selalu dipndang serong kan kak

Umie Naziera said...

@syahirooAhmadterima kaseh syahiroo :)

Fatin Ismail said...

Sabar aje...

copyright@segala yunk tercatat adalah hak milik Umie Nazeyra Alias