Geng (s)

Friday, December 23, 2011

Bercakap pasal jodoh

Assalamualaikum


Bercakap pasal jodoh.Selalu aku baca entry pasal jodoh jodoh nie dekat blog jiwa jiwa dengan blog pilihan hati.Terbaik la entry dyorang.Memberi inspirasi dan semangat untuk aku,tak kira soal cinta atau kehidupan.Lap u lah.

Aku nak pasal jodoh nie bukan reti sangat.Tapi bila ternampak status sorang frenz aku nie,aku rasa macam nak ulas sikit.Nak tukar tune Ustajah Bahiyah pulak.Boleh?!

Lelaki yunk jahat untuk wanita yunk baik.Dan sebaliknya.Sebab wanita yunk baik tu buleyh mengubah lelaki yunk jahat ke arah kebaikan.Jika baik bertemu baik,jahat takkan berubah sampai bila bila.


Oh,lebih kurang cam gitu la status dyer.Harap harap dyer tak baca la blog aku.Kalau kau baca,ini saja je aku nak bagi pendapat.Jangan marah kay.

Sebab bagi aku,memang dah elok sangat bila...

Lelaki yunk baik untuk wanita yunk baik dan sebaliknya

Dya kata lelaki yunk jahat kena dengan pompuan yunk baik untuk pompuan tu ubah lelaki tu.Tapi bagi aku,untuk ubah diri ke arah kebaikan tak payah tunggu dari orang or orang tolong.Diri sendiri kena kuat azam.

Kalau pompuan tu baik sekalipun,tutup aurat,jaga solat tu semua tapi kalau hati si lelaki tak dapat hidayah dari Allah,memang tak berubah.Kalau hati kata tak nak memang tak berubah la jawabnya.Pokok pangkalnya hati,hati beb!

Ini hukum karma babe!Dah jahat ko dapat la pompuan yunk 'setaraf'' dengan ko.Kalau ko baik,insyaAllah ko akan dapat jodoh yunk 'setaraf' dengan ko jugak.


Tak payah tunggu orang baik untuk jadi baik k.

Tapi berdoalah kita dapat jodoh yunk terbaik untuk kita yunk selayaknya dengan diri kita nie.Aminn.
♥ With love by Nazeyra ♥

7 love(s):

Jay said...

Memang betul lelaki yang baik akan mendapat wanita yang baik..tetapi harus ingat..Allah s.w.t ada percaturannya sendiri untuk hambanya..adakala lelaki yang baik akan di duga dengan seorang wanita yang jahat begitu juga sebaliknya..Allah s.w.t akan menguji sejauh mana tahap kesabaran dan keimanan tu dalam bnyak aspek..kerana dugaan Allah s.w.t ada di mana2..keimanan,kesabaran dan ketaqwaan yang tinggi mampu mengubah orang yang jahat kepada yang baik..insyallah dengan izin Allah s.w.t tidak mustahil akan berlaku..

umie naziera said...

jay : Allah berkuasa kan.Kita hanya mampu merancang Dia yunk menentukan.

Jay said...

betul..semuanya kekuasaan Allah s.w.t..kita hanya merancang di dunia ini,tetapi allahs.w.t yang menentukan segalanya.

Hanis MY said...

aminnn...semoga berjumpa jodoh terbaik insyaAllah...

budak penjara said...

nk yg terbaik kan?pastikan kita jd yg terbaik gak..senang je kn sifir dia..huhu

anGah said...

memang Allah dah janjikan di alquran, perempuan yang baik untuk lelaki yang baik.. tapi kadang Allah nak uji umatnya dengan ketemui jodoh dengan sebaliknya.. selalu mcm tu kita dengar bukan bererti jodoh itu salah.. Sedangkan kita hamba, Allah lebih mengetahui apa yang terbaik pada umatnya..

eh.. makasih suka dan sudi membaca di blog jiwa jiwa.. makaseh selalu komen :)

umie naziera said...

angah : makseh jugk sudi kasi nasihat..

copyright@segala yunk tercatat adalah hak milik Umie Nazeyra Alias