Geng (s)

Sunday, December 11, 2011

The Moon

Assalamualaikum,hai,hello :)

Semalam mesti semua tengok gerhana kan?First time aku tengok kejadian Allah yunk satu nie.Subhanallah!



Dah aku dekat kampung semalam.Dapatla kumpul ramai ramai dengan sepupu sepapat semua dekat depan rumah.Aku on lappy,dengar lagu hindustan,sambil tenung bulan.hehehe.

Lagu hindustan dengan aku memang tak dapat dipisahkan. ^^ Orang sepatutnya solat sunat gerhana,beristighfar,berdoa kepada Allah.Aku??Hmm,masih jahil lagi.Banyak lagi kena diperbetulkan.

Mengambil iktibar kata kata Edward Cullen dalam Twilight.. "You can Google it"..So,aku try la Google pasal gerhana bulan nie.




Apa yunk aku dapat..


Pendapat pertama. Sunnah muakkadah, dan dilakukan secara berjama’ah seperti halnya shalat gerhana matahari. Demikian ini pendapat Imam asy- Syâfi’i, Ahmad, Dawud Ibnu Hazm. Dan pendapat senada juga datang dari ‘Atha, Hasan, an-Nakha`i, Ishâq dan riwayat dari Ibnu ‘Abbas ra.5 Dalil mereka:
Sesungguhnya matahari dan bulan adalah bukti tanda-tanda kekuasaan Allah. Sesungguhnya, keduanya tidak mengalami gerhana karena kematian seseorang, dan tidak pula karena hidupnya seseorang. Oleh karena itu, bila kalian melihatnya, maka berdoalah kepada Allah dan shalatlah sampai terang kembali.(Muttafqun ‘alaihi).
Pendapat kedua. Tidak dilakukan secara berjama’ah. Demikian ini pendapat Imam Abu Hanifah dan Mâlik.6 Dalilnya, bahwa pada umumnya, pelaksanaan shalat gerhana bulan pada malam hari lebih berat dari pada pelaksanaannya saat siang hari. Sementara itu belum ada riwayat yang menyebutkan bahwa Nabi saw menunaikannya secara berjama’ah, padahal kejadian gerhana bulan lebih sering dari pada kejadian gerhana matahari
Manakah pendapat yang kuat? Dalam hal ini, ialah pendapat pertama, karena Nabi saw memerintahkan kepada umatnya untuk menunaikan keduanya tanpa ada pengecualian antara yang satu dengan lainnya (gerhana matahari dan bulan).7 Sebagaimana di dalam hadits disebutkan :
 Maka Rasulullah saw keluar menuju masjid, kemudian beliau berdiri, selanjutnya bertakbir dan sahabat berdiri dalam shaf di belakangya. (Muttafaqun ‘alaihi).

Jelas kan?Sepatutnya time gerhana tu orang solat sunat,bertakbir,berdoa kepada Allah sampai gerhana tu habis.Tapi kita...?
Seronok nak tengok gerhana.Tweet sana,tulis status dekat fesbukk suruh pakat pakat tengok gerhana.Nak tengok dekat menara la.Nak tengok dengan couple kita la.Orang suruh berdoa or apa apa yunk mendatangkan faedah.
Ada patut tengok gerhana sambil layan hindustan?*sambil tunding diri sendiri.Tak pe,aku dah sedar pown.*ketuk ketuk kepala sikit.

Ini entry peringatan untuk aku dan korang jugak.Jangan marah yerr.Sebab..



Daaa ~~~
sorry la yerr,entry tah apa apa.



p/s : japgi ada jamuan besday sepupu aku.nak mengketedarah laksa sat naa.. (",)


♥ With love by Nazeyra ♥

11 love(s):

kindergartenlibrary said...

gerhana !! sangat cantik !!

Unknown said...

papa mifz smlm tak berkesempatan nak tgk gerhana bulan tu..huhu

shahrazali said...

sy x dpt tgok gerhana bulan.....emm,,,

cik wanie Lovela (CWL) said...

kami letak telur :)

syahirooAhmad said...

tu la pasai..selalu benda2 macam ni kita wat amik endah tak endah je kan.. uwaa.. tak terpikir nak wat solat..

syahirooAhmad said...

:(

Umie Naziera said...

harap2 boleh tengok gerhana lagi nanti :)

budak penjara said...

dlm fb ak de pic gerhana yg jelas gak la aku snap sndri..t tngok la..hehe

kindergartenlibrary said...

erk . terasa ! hahaha

btw , tq cz mengingatkan ~

Hanis MY said...

terima kasih atas peringatan...tapi tak smpt tgk pun wuwuwu

wah sempt lg ltk gambar pakwe dia cullen tu hehe

Umie Naziera said...

bdk penjara :untung la sempat snap gamba

nelly : sama2 la kita mengingatkan,kan

hanismy : edward cullen tu wajibs,hehe ;)

copyright@segala yunk tercatat adalah hak milik Umie Nazeyra Alias